SELAMAT DATANG KE LAMAN BLOG RASMI PERHIMPUNAN SELURUH KELUARGA TOK WAN DAUD (PERSADA) - Saluran Alternatif Informasi Keluarga

JIKA DIROMPAK DI ATM, KENA BUAT CARA NI  

Posted by Admin in


 Sekiranya anda dirompak dan dipaksa untuk mengeluarkan wang akaun anda daripada mesin ATM, anda boleh meminta bantuan cara senyap dengan memasukkan no Pin anda di mesin ATM cara terbalik. Sebagai contoh jika no Pin anda adalah 123456, jadi anda harus memasukkan nombor 654321. Mesin ATM akan mengenalpast i nombor tersebut adalah nombor yg diterbalikkan drpd nombor yg sebenarnya melalui kad anda yg masukkan kedalam mesin tersebut.

Mesin ATM akan tetap mengeluarkan wang tunai seperti biasa, tapi apa yg kita tidak ketahui, pihak Bank dgn segera akan menghantar pihak berkuasa (Polis) kepada anda. Perkara ini pernah disiarkan di TV baru-baru ini dan ianya menyatakan kaedah ini jarang diguna disebabkan ramai orang tidak mengetahui akan kewujudan sistem yg seumpama ini.

FAKTA MENARIK (2)  

Posted by Admin in

Amazon adalah sungai yang terbesar di dunia, 6,259 km


Bandar Calma di Chile tidak pernah langsung menerima hujan

Orang Francis makan lebih banyak keju dari negara lain di dunia

Ada sebuah tempat di Francis yang bernama "Y"

Raja Louis XIX memerintah Perancis selama 15 minit sahaja.

Ketinggian Eifel Tower di Perancis sentiasa berubah mengikut suhu.Adakalanya sehingga 6 inci.

Lagu kebangsaan Greece ada 158 versi.

Orang Bulgaria paling banyak makan yogurt di dunia.

Belanda telah melaksanakan kempen menentang sikap sumpah menyumpah.Stesen Keretapinya mula meletakkan tanda 'Ketinggalan Keretapi?Menyumpah tidak membantu'

Belanda adalah satu-satunya negara di dunia yang ada anjing kebangsaan.

King George I di England tidak boleh berbahasa Enggeris. Beliau dibesarkan di Jerman.

Mesin pengeluaran wang (ATM) mula-mula di cipta di England pada 1965

Buku panduan talipon di negara Iceland kadangkala turut memuatkan pekerjaan seseorang. Ini adalah kerana terlalu banyak penduduknya yang memiliki nama yang sama.

Sehingga tahun 1997, lebih banyak babi dari manusia di Denmark.

Sweden mempuyai kadar kelahiran paling sedikit (1 dlm 100)

Komik kartun Donald Duck pernah diharamkan di Finland kerana ia tak pakai seluar.

Lithuania adalah negara yg punyai paling banyak orang bunuh diri.

Kod talipon untuk Russia ialah ' 007 '

Harga bagi burger McDonald's Extra Value di Russia sama dengan purata sebulan gaji pekerja Russia

Orang Russia menjawab talipon dengan menyebut'saya mendengar'

Amerika beli Alaska dengan harga 2 sen seekar dari Russia

1 dari 5 doktor di seluruh dunia adalah orang Russia

Keretapi yg bergerak setiap hari pergi dan balik ke Bombay di India dibuat untuk menampung 1,700 penumpang tetapi ianya di naiki oleh 7000 penumpang setiap perjalanan.

Nepal adalah satu-satunya negara yang mempunyai bendera yang bukan empat segi.

Setiap perokok di China menghisap 1,800 batang rokok setiap tahun.

Lebih banyak orang China yang berbahasa Enggeris dari org Amerika.

Berus gigi dicipta di China pada tahun 1498

Vatican City adalah negara terkecil di dunia dengan penduduk 1000 orang dan bersaiz 108 ekar.

Di Jepun, tembikai berbentuk empat segi.

98% mayat di Jepun dibakar.

Nombor 'four' di Jepun dianggap nombor sial kerana sebutannya dalam bahasa Jepun sama dengan perkataan 'mati'

Ada tempat di Jepun dinamakan 'O'

Pada kurun ke 16, orang Philipina menggunakan 'yo-yo' sebagai senjata perang.

Nama tempat terpanjang di dunia ialah
'Taumatawhakatangihangakoauauotamateaturipukakpikimaungahoronukupokai-
iwhenuakitanatahu' iaitu nama sebuah bukit di New Zealand.

Pulau terbesar di dunia ialah Greenland.

'BACK TO FUTURE'  

Posted by Admin in


Ditakdirkan anda berada di zaman Kesultanan Melayu Melaka. Senang cerita anda merupakan salah seorang dari rakan-rakan Hang Tuah, Jebat, Kasturi, Lekir dan Lekiu. Pada suatu hari sedang anda melepak dengan rakan-rakan anda tadi tiba-tiba muncul seseorang yang tidak anda kenali meminta kebenaran untuk sama-sama berborak dalam kumpulan anda. Dengan besar hati anda dan rakan anda bersetuju untuk menjadikannya seorang kawan baru.

Entah macamana ketika asyik berborak, rakan baru anda tiba-tiba berkata "Kau orang tahu tak, dah dua tiga malam aku bermimpi mimpi yang sama. Dalam mimpi tu aku berada dalam badan satu burung raksaksa yang diperbuat daripada besi. Terdapat beratus-ratus orang dalam badan burung tersebut. Burung berbadan besi tersebut sangatlah berat tetapi ia mampu terbang tinggi dan sangat laju hingga tak mampu dibayangkan".

Pada zaman itu, mustahil bagi anda untuk mempercayainya. Semua orang akan berkata itu adalah cerita paling dongeng sekali yang pernah diucapkan. Tetapi nah cuba lihat sekarang!. Burung besi tadi bukan lagi satu yang menghairankan. Kebanyakan dari kita pernah menaikinya. Kita memanggilnya kapalterbang.

Sekarang mari kita bawa diri kita ke masa hadapan pula. Di dalam Al-Quran Allah menyatakan orang-orang yang mati syahid kerana berjihad di jalan Allah, rohnya akan ditempatkan di dalam badan seekor burung berwarna hijau di syurga. Mahukah anda menafikannya? Ingat.. sebelum anda menafikannya jangan lupa untuk mengimbau kembali ke zaman Kesultanan Melayu Melaka di awal cerita ini tadi...

JOM BERHENTI MEROKOK  

Posted by Admin in

Ada yang berkata.. tak merokok pun boleh kena penyakit juga, boleh mati juga!

Ya, ada terlalu banyak sebab untuk mati dan kita juga boleh mati tanpa sebarang sebab. Sememangnya apa jua yang wujud di dunia ini akan berakhir, hanya Allah yang kekal. Tetapi adakah kita dijadikan untuk mati? TENTUNYA TIDAK!

Kita hanya diberikan sedikit masa di dunia ini. Dalam perjalanan hidup yang singkat ini kita ingin melakukan banyak perkara. Adakah merosakkan diri sendiri salah satu darinya?

Barah dan sakit jantung boleh menyerang semua. Bukan saja akibat merokok tetapi juga berpunca dari permakanan yg tidak seimbang. Walaubagaimanapun, seorang perokok lebih mudah diserang penyakit-penyakit tersebut. Ambil saya saja sebagai contoh dimana saya telah menghadapi masalah jantung pada usia 40 tahun, manakala seorang ahli keluarga saya yang tidak merokok hanya mengalaminya pada usia 50 tahun.

Ini bermakna, seorang perokok seperti saya telah mendapat penyakit jantung 10 tahun lebih awal dari yang tidak merokok. Kini telah hampir 2 tahun saya berhenti merokok dan percayalah bahawa nikmatnya lebih tinggi dari menjadi penagih rokok.

Kenapa perlu berhenti merokok?

Tembakau dari rokok mengandungi lebih 4,000 kimia, kebanyakannya beracun. Nikotin menambahkan tekanan darah, memaksa jantung bekerja lebih keras. Karbon Monoxide menjadikan jantung anda bergerak lebih cepat dan mengambilalih oksigen dalam darah. Tar didalam rokok mengandungi berpuluh kimia yang mengakibatkan barah.Merokok boleh menyebabkan saluran jantung (artery) tersumbat yang boleh menyebabkan serangan sakit jantung.Perokok mempunyai 70% risiko kematian akibat sakit jantung berbanding dengan yang tidak merokok.

Di Malaysia, 4.6 juta rakyatnya adalah perokok. Perangkaan menunjukan kes sakit paru-paru di Malaysia bertambah 17% setahun dan setiap tahun 10,000 rakyat Malaysia mati akibat penyakit yg berpunca dari merokok setiap tahun. Adakah anda bakal seorang darinya?

Cubalah berhenti merokok sekarang juga kerana:

Risiko serangan sakit jantung hanya berkurangan selepas setahun anda berhenti merokok.

Setelah 2 hingga 6 tahun berhenti merokok, risiko diserang sakit jantung anda berkurangan sama seperti anda tidak merokok

Jika anda menghisap sekotak rokok 20 batang yang berharga RM8.00 sehari, setahun anda boleh menjimatkan RM2880.00

10 PETUA TRADISIONAL (1)  

Posted by Admin in

Ari-ari Pedih
Ambil sirih bertemu urat, sebiji bauh pala dibenamkan ke dalam abu panas, sebiji pinang yang telah dibelah tiga bahagian serta disapu dengan kapur dan makan pada sebelah pagi, tengahari dan petang. Amalkan selama tiga hari berturut-turut.

Asma
Tujuh helai daun sirih ditumbuk lumat bersama satu sudu teh lada putih dan campurkan minyak kayu putih secukupnya agar menjadi pepesan. Sapukan pada dada pesakit serta leher, amalan ini akan menghilangkan penyakit asma.

Barah
Tiga helai daun sirih bertemu urat dihancurkan lumat berserta kapur sirih sebesar ibu jari kaki dan sesudu makan madu lebah untuk menjadi pepesan. Sapukan tiga kali sehari dibahagian yang sakit.

Batuk Lelah
Daun sirih dilayur dan dituam ke dada pesakit. Air daun sirih diguna untuk minuman kepada pesakit.

Bau Badan
Sapukan adunan tiga helai daun sirih dan sedikit tawas yang telah diramas sama, ke atas badan dan ketiak semasa mandi. Biarkan beberapa ketika dan bilas dengan air bersih.

Bau Mayat
Untuk menghilangkan bau mayat yang melekat pada tangan atau baju setelah menyelesaikan kerja-kerja mandi mayat, ambil beberapa helai daun sirih, ramaskan dan rendamkan bersama baju beberapa ketika sebelum dibilas dengan air bersih.

Bayi Selsema
Beberapa tangkai daun sirih tekan dengan jari hingga mengeluarkan lendirnya, kemudian sapukan pada batang hidung bayi. Cara ini akan melegakan selsema dan pernafasan menjadi mudah.

Berak Darah
Akar korma, gambir dan jintan putih dimakan dengan sirih pinang.

Demam
Tujuh helai daun sirih, kemenyan sebesar ibu jari dan tiga ulas bawang merah. Giling halus dan tampalkan di dahi. Lakukan dua kali sehari, cara ini bagi menghilangkan demam dan sakit kepala selepas bersalin.


Demam Panas

Tiga helai daun sirih diramas ke dalam semangkuk air bersih bersama buah pinang muda yang telah dipecah-pecahkan dan jaramkan pada kepala, lakukan beberapa kali sehingga panas badan berkurangan.

FAKTA MENARIK (1)  

Posted by Admin in

NEGARA

Canada adalah perkataan Red Indian yang bermaksud "Lembah Besar"

Pada tahun 1984, peladang Canada menyewakan badan lembu mereka untuk ruang iklan.

0.3% kemalangan jalanraya di Canada membabitkan rusa.

Dalam kebakaran terbesar di London pada tahun 1966, separuh dari kota London terbakar tapi cuma 6 orang yg tercedera.

Bolivia ada dua ibu negara.


BINATANG / SERANGGA

Sotong raksasa mempunyai mata yang terbesar diantara semua binatang.

Jika anda letak ikan emas di bilik gelap, ianya akan kelihatan berwarna putih.

Siput boleh tidur sehingga 3 tahun.

Kebanyakan ayam jantan berkelip sebelah mata saja pada satu satu masa.

Seekor kuda punya lebih 18 tulang dari seorang manusia.

TAHNIAH!  

Posted by Admin in

Syabas dan tahniah kepada Azhar b. Abd. Rahman (Abe Ha) dan Isteri (Kak Ti) kerana dapat mengajar ke sekolah baru di Kelate yang sebelum ini menabur bakti di sekolah di Kuantan, Pahang. Untuk makluman, Abe Ha akan mengajar di Sek. Men. Keb. Batu Gajah, Tanah Merah dan Kak Ti mengajar di Sek. Men. Keb. Tanah Merah 2. Selamat mengajar di sekolah baru kepada mereka.

Ahli Persada di perantauan lagu mano?Tok sir kelik Kelate lagi ko?

BERFIKIR DI LUAR KOTAK  

Posted by Admin in


Berfikir di luar kotak atau thinking outside the box adalah merupakan satu proses pemikiran. Daripada kebiasaan kepada sesuatu yang berlainan sama sekali.

Cuba lihat contoh yang saya berikan:
1+1 = ?
Jawapan yang biasa didengar sudah tentu jawapannya ialah 2 (dua).

Sekarang mari kita lihat jawapan menggunakan kaedah berfikir di luar kotak...
1+1 = Tidak semestinya 2 (dua). Ada kalanya ..

1+1 = 1 (Bila satu titik air dititik di atas titik air yang lain. Keduanya bercantum menjadi satu)
1+1 = 0 (Bila satu titik air dititik di atas air yang lain di dalam kuali panas, kedua-duanya akan hilang menjadi wap)
1+1 = 3 dan ke atas (Bila seorang lelaki mengahwini seorang perempuan dan dikurniakan anak mungkin seorang, mungkin dua dan mungkin kembar empat)

Jadi selepas ini, sebelum anda membuat apa-apa keputusan cubalah kaedah 'berfikir di luar kotak' kerana hasilnya mungkin jauh lebih baik dari jangkaan awal anda. Selamat mencuba!

REZEKI YANG TIDAK BERKAT  

Posted by Admin in


Pernah atau tidak anda pergi ke sebuah pejabat dan mendapati kakitangan sedang sibuk bermain pemainan komputer (computer game)?. Apa agaknya perasaan anda? Kalau ianya pejabat swasta pasti terlintas dalam hati .. kesian kat bosnya kerana membuang duit membayar gaji yang tidak setimpal dengan perkhidmatan yang diberikan oleh kakitangannya. Bagi yang bekerja dengan kerajaan pula anda pasti berkata padanlah perkhidmatan lembab kerana kakitangan membuang masa dan makan gaji buta. Itulah keluhan yang biasa kita dengari...

Soalnya walaupun pekerja membuang masa namun kebiasaannya majikannya tidak tahu. Kerana pekerja tidak akan mencuri tulang ketika majikannya ada. Jadi bagaimana dengan rezeki yang diperolehi? Jawabnya rezeki tersebut menjadi haram dan tidak ada keberkatan. Bila rezeki tidak berkat maka kebiasaanya Allah akan menarik kembali tanpa disedari sama ada melalui kesihatan atau pun musibah yang bertimpa-timpa yang mana akhirnya kita akan dapati duit yang keluar lebih banyak dari duit yang masuk.

TANDAS BERBENTUK PEREMPUAN ISLAM BERTUDUNG DI ISRAEL LAKNATULLAH  

Posted by Admin in

Israel kembali melakukan penghinaan terhadap simbol-simbol Islam. Mungkin kerana terlalu benci Islam, maka macam2 idea yang mereka lakukan untuk menghina Islam.

Media massa Israel baru-baru ini meyiarkan foto mangkuk buang air kecil yang dikeluarkan sebuah perusahaan di Israel, berbentuk perempuan berjilbab.

Jenis tempat buang air kecil ini, menurut media massa Israel sangat laris di p asaran Israel.

Sejumlah sumber seperti dikutip Albawaba menyebutkan bahwa bentuk toilet itu memang diarahkan untuk menghina simbol Islam dan kaum Muslimin.

Produk pertamanya berasal dari AS dan diimport ke Israel. Kini, bentuk toilet seperti ini sangat banyak didapati di Israel

Sememangnya Yahudi dan USA bangsa terlaknat!!!

Israel kembali melakukan penghinaan terhadap simbol-simbol Islam. Mungkin kerana terlalu benci Islam, maka macam2 idea yang mereka lakukan untuk menghina Islam.

Media massa Israel baru-baru ini meyiarkan foto mangkuk buang air kecil yang dikeluarkan sebuah perusahaan di Israel, berbentuk perempuan berjilbab.

Jenis tempat buang air kecil ini, menurut media massa Israel sangat laris di pasaran Israel.

Sejumlah sumber seperti dikutip Albawaba menyebutkan bahAwa bentuk toilet itu memang diarahkan untuk menghina simbol Islam dan kaum Muslimin.

Produk pertamanya berasal dari AS dan diimport ke Israel. Kini, bentuk toilet seperti ini sangat banyak didapati di Israel

Sememangnya Yahudi dan USA bangsa terlaknat!!!

MANUSIA, MALAIKAT DAN SYAITAN  

Posted by Admin in

Manusia : Eh, dah subuh dah?
Malaikat : Bangunlah wahai anak Adam, tunaikan solat subuh mu ....
Syaitan : Alahhhhhh, kejaplah, ngantuk ini...awal lagi nie!zzzzzzzz

Manusia : Nak makan, laparlah!
Malaikat : Wahai Anak Adam, mulakanlah dengan Bismillah...
Syaitan : Ahh, tak payahla... dah lapar ini !! mmm..sedapnyaaaa..

Manusia : Hari ni nak pakai apa ye?
Malaikat : Wahai anak Adam, pakailah pakaian yang menutup aurat..
Syaitan : Ehh, panaslah, takde style langsung, nampak kampung!!!

Manusia - Alamak, dah lewat!
Malaikat - Bersegeralah wahai manusia , nanti terlewat ke pejabat..
Syaitan - Ahhh?awal lagi?mmm..aaahh? suruh si X, punchkanlah!

Manusia : Azan sudah kedengaran.. .
Malaikat : Wahai anak Adam, bersegeralah menunaikan kewajipan
Syaitan : Baru pukul berapa.. rilex lah..awal lagi nieii.

Manusia : Eh, eh... tak boleh tengok ini, berdosa...
Malaikat : Wahai anak Adam, alihkanlah pandanganmu, sesungguhnya Allah Maha Melihat
dan mengetahui !
Syaitan : Perggghh... best tu... . rugi ooo kalau tak tengok nie..

Manusia : Saudaraku sedang melakukan dosa
Malaikat : Wahai anak Adam, cegahla ia..
Syaitan : Apa kau sibuk? Jangan jaga tepi kain orang, lantaklahh!.

Manusia : Elok kalau aku sampaikan nasihat ini kepada orang lain.
Malaikat : Wahai anak Adam, nasihat-menasihatilah sesama kamu..
Syaitan : Sendiri pikirlah, semua dah besar, buat apa susah2... pandai2lah!

Manusia : aku telah berdosa..
Malaikat : Wahai anak Adam, bertaubatlah kamu,sesungguhnya Allah Maha Pengampun. .
Syaitan : Tangguhlah dulu, lain kali boleh bertaubat... lagipun muda hanya sekali....rugila. ..
(kalau sempatla)

Manusia : Kalau pergi, mesti seronok!
Malaikat : Wahai anak Adam, kakimu ingin melangkah ke jalan yang dimurkai Allah,
berpalinglah dari jalan itu ...
Syaitan : Jangan bimbang, tiada sesiapa yang tahu...Jomlahhh..

Manusia : Uuhhh!letihnya arini..tak solat lagi nieee..
Malaikat : Wahai anak Adam, taatilah Allah dan RasulNYA, kebahagiaan di dunia dan akhirat
untukmu. Solat itu wajib bagimu...
Syaitan : Hey anak Adam, ikutilah aku,kebahagiaan di dunia (sahaja) dan kebahagiaan
diakhirat (jangan mimpilah!) untukmu...

Sekarang anda mempunyai 3 pilihan :
1. Anda - Patutke aku biarkan E-mail ini tetap dalam mailbox aku.
2. Malaikat - Ingatkan pada kawan yang anda kenal (Forward E-mail ini)
3. Syaitan - Tak payahlah sibuk2

SURAT ANGKASAWAN KEPADA IBU SEBELUM BERLEPAS  

Posted by Admin in

BAIKONUR, (KAZAKHSTAN), 11 Okt (Bernama) -- Dr Sheikh Muszaphar Shukor Sheikh Mustapha yang berlepas ke angkasa malam tadi telah meninggalkan wasiat dalam tiga pucuk surat untuk ibu bapanya sebagai peringatan jika apa-apa berlaku kepadanya sepanjang misi itu.

Ibunya Datin Zuraidah Sheikh Ahmad berkata surat itu diserahkan kepadanya ketika beliau dan suaminya berada di dalam bas untuk menyaksikan pelancaran roket Soyuz TMA-11 yang membawa Dr Sheikh Muszaphar ke Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS).

"Surat itu macam wasiat, dia meminta maaf, katanya beliau sayangkan kami berdua dan adik-adiknya dan jika ada apa-apa berlaku semua, salah dan silap minta dimaafkan," katanya dengan linangan air mata.

Dr Sheikh Muszaphar Shukor, berangkat dari Cosmodrome, Baikonur di sini pada 7.21 malam waktu tempatan (9.21 waktu Malaysia) untuk menjalani misi ke angkasa itu bersama Komander Peggy Whitson dari Amerika Syarikat dan jurutera penerbangan Yuri Malenchenko dari Russia.

Zuraidah berkata anaknya itu juga turut meminta supaya didoakan dia pergi dan balik dengan selamatnya.

Ketika menceritakan detik-detik pelancaran roket itu, Zuraidah berkata beliau menangis sekuat-kuatnya kerana tidak tahan sebak melihat anaknya berlepas.

"Saya juga takut kerana melihat api yang keluar begitu kuat daripada corong bawah roket berkenaan, itu amat menakutkan, " katanya.

Bagaimanapun selepas melihat roket itu berada di angkasa dengan selamat, Zuraidah mengakui merasa amat lega.

Bapanya Datuk Sheikh Mustafa Sheikh Shukor berkata perasaan takut turut menyelubungi dirinya apabila melihat roket itu dilancarkan.

"Saya takut kerana apa-apa boleh berlaku walaupun saya sudah bersedia menghadapi apa jua keadaan. Ini kerana dia sudah dilatih lebih setahun," katanya.

Bagaimanapun, beliau gembira impian anaknya tercapai akhirnya, malah anaknya telah memaklumkan kepadanya bahawa dia akan terus terlibat dalam program angkasawan sekembalinya dari angkasa.

Sementara itu ibu kepada Kapt Dr Faiz Khaleed, Maznah Mohamed berkata beliau merasa gembira dan berharap Dr Sheikh Muszaphar akan pergi dan kembali dengan selamatnya.

"Saya doa dan harapkan dia dapat membuat yang terbaik untuk negara," katanya.

Mengenai cadangan anaknya dilibatkan dalam misi angkasa akan datang, Maznah berkata itu terpulang kepada Dr Faiz dan sebagai ibu, beliau akan menerima apa jua keputusan yang dibuat oleh anaknya nanti.

Agensi Angkasa Rusia (Rosmoscos) telah membuat keputusan pada Selasa untuk Dr Faiz menyertai misi angkasa bagi sesi 2008/2009.

-- BERNAMA

RAHSIA WAJAH KITA  

Posted by Admin in

Di bawah ini adalah sedikit firasat mengenai diri anda melalui wajah anda. Ia sekadar untuk menambah pengetahuan, bukan untuk dipercayai. DAHI Anda mempunyai dahi yang berkerut-kerut secara tegak di antara mata?Kerut tersebut menunjukkan bahawa anda mendorong diri kuat bekerja dan bertujuan kesempurnaan dalam semua hal. Kerut tunggal yang mendatar di antara mata anda?Kerut mendatar tersebut menunjukkan bahawa anda seorang yang bertanggungjawab. Anda mesti dapat tahu cara untuk meringankan beban anda.

UNTUK RENUNGAN BERSAMA..  

Posted by Admin in

"Kau yang menciptakan cinta
Dan Kau jua yang menghampar bahagia
Di ribaanMu terhimpun harapan
Impian tulus setiap insan

Kau yang mengutuskan duka
Dan Engkaulah yang mengirimkan hampa
Namun padaMu jua diadukan
Merebahkan keresahan dan tangisan

Aku tahu inilah kasih-Mu
Aku tahu inilah cinta-Mu
Dan ku tahu tiap yang terbaik untukku
Tak semuanya yang ku mahu
Ya ALLAH…

Dan ku tahu di segenap ruang rasaku
Telah Kau titipkan kekuatan
Oh Tuhan…

Di celah hangat nafas yang terhela
Ada dingin saat menyebut nama-Mu
Terarah segala ronta rasa
Pada damainya dakapan-Mu
Ya ALLAH...

Janganlah berputus asa dari rahmat ALLAH yang amat luas…
Kasih sayang-Nya tak pernah berpenghujung…
Tapi..bagaimana pula dengan kita terhadap ALLAH…?"

CUBA RENUNGKAN..  

Posted by Admin in

ORANG KATA..
enjoy sementara muda, hidup panjang lagi, Bila tua nanti tobatlah.

ATUK KATA..
orang muda hidup memang baru bermula, tapi belum tentu masih panjang lagi, entah esok lusa Izrail datang menjemput.

AKU RASA..
betul jugak tu..

ORANG KATA..
exams tu susah, kena banyak sacrifice, constant study..past year papers..etc..etc..etc..

ATUK KATA..
exams tu senang aje, dah ada tarikh untuk di uji, dah ada syllabus untuk di ikut, kalau ajal.. entah bila siapapun tak tahu, byk pula tu peringkat ujiannya, Munkar Nankir, Neraca Mizan, tayangan slide..

AKU RASA..
betul jugak tu..

ORANG KATA..
have fun on your birthday, panggil kekawan and sedara mara,
berpartylah sepanjang malam, make it a memorable one!!

ATUK KATA..
setiap hari jadi, kita semakin hampir, hampir setahun dengan kematian, setahun lagi diberi peluang utk beramal, bertaubat..

AKU RASA..
betul jugak tu..

ORANG KATA..
kerja mesti sungguh-sungguh, beli rumah besar, kereta mewah, makan lazat.. baru hati puas!

ATUK KATA..
ye ke hati dah puas?? dah cukup ibadah nak tempah kubur luas-luas? dah siap kenderaan meluncur Siratul Mustaqim?
dah cukup zikir untuk santapan rohani? dah cukup amal nak 'book' tempat Al-Firdaus?

AKU RASA.. betul jugak tu..

ORANG KATA..
successful people have a good time management, ada bisnes di kl, new york, tokyo.. masih sempat berkempen utk pilihanraya, masih sempat melepas lelah di disko dan karaoke, masih sempat pasang perempuan 2-3,
baru orang boleh respect!

ATUK KATA..
setiap manusia dapat 24 jam dlm sehari, tapi..ada masa ke utk sujud di sejadah 5 kali sehari semalam? ada masa ke nak selak Al-Quran sekali seminggu? ada masa ke nak jenguk ibu ayah di kampung, sekali dalam seminggu, atau sebulan, atau setahun?

AKU RASA..
err..betul jugak tu..

APA KATA AWAK

TAHUKAH ANDA..  

Posted by Admin in

1. Cuba tengok zip seluar anda, tertera huruf YKK..YKK bermakna Yoshida Kogyo Kabushibibaisha iaitu sebuah kilang membuat zip terbesar di dunia yang menghasilkan zip yang kita pakai sekarang ni.

2. Bunyi (kuek) yang dihasilkan oleh itik tidak bergema dan beralun. Sehingga kini kita tidak tahu mengapa.

3. Dengan sepotong coklat boleh membunuh anjing? benar!! Coklat mampu merosakkan sistem pernafasan dan jantung anjing. Dengan ounces yang banyak mampu membunuh seekor anjing bersaiz kecil.

4. Kebanyakan lipstick yang kita pakai sekarang ni mengandungi sisik ikan yang telah diproses.

5. Pada tahun 1830, ketchup (sos tomato) digunakan sebagai ubatan dan bukannya perasa tambahan pada makanan.

6. Tiada satu pun jam di Las Vegas gambling casinos. Dengan ketiadaan jam akan melekakan penjudi penjudi dengan taruhan mereka..

7. Kerana ketangkasan Bruce Lee..pengarah terpaksa memperlahankan sedikit filem yang diambil kerana terlampau laju dan pergerakan aksinya tidak dapat ditangkap melalui lensa kamera. Sesuatu yang agak luar biasa dari orang lain.

8. Nama sebenar rama-rama (butterfly) ialah'flutterby'.

9. Mosquito repellents atau penghalau nyamuk tidak membunuh.Sensor nyamuk hanya dikaburi dan ini menyebabkan nyamuk tidak dapat mengesan di mana mangsa berada.

10. Pakar dan doktor gigi mengesyorkan berus gigi hendaklah diletakkan sekurang kurangnya 6 kaki jauh dari tandas utk menghalang kuman berterbangan ketika anda menggunakan flush tandas.

11. Jika nombor 111,111,111 didarab 111,111,111 anda akan dpat jawapan 12345678987654321.

12. Warna iru adalah warna kesukaan 80 peratus rakyat Amerika.

13. Tanda (#) di keyboard komputer anda sebenarnya dinamakan 'octothorp'.

14. Adalah mustahil jika anda bersin tanpa memejamkan mata.

15. Seekor lipas boleh hidup selama 10 hari tanpa kepala.

16. Jika dikangkangkan kaki dan baring secara telentang, kita tidak akan tenggelam di dalam pasir jerlus.

17. Nama yang paling banyak umumnya di dunia ini ialah Muhammad.

18. Di Eropah, kebanyakan wanita Eropah tidak memakai seluar dalam sehingga ke tahun 1900 barulah seluar dalam diperkenalkan.

19. Produk pertama menggunakan bar code adalah Wrigley's gum.

20. Mexico City tenggelam sedikit demi sedikit sekitar 10 inci setiap tahun.

21. Mengikut statik dalam kehidupan, ayam adalah haiwan yang paling banyak di dunia mengalahkan manusia, kerana cara pembiakan yang berleluasa dan senang dibiakkan untuk makanan.

22. Otak akan lebih aktif ketika tidur dari ketika anda menonton tv.

23. terdapat banyak telefon di Washington D.C mengalahkan penduduk penduduknya.

24. Untuk melepaskan dari gigitan buaya, anda perlu mencucuk matanya menggunakan jari sekuat hati. Buaya akan melepas anda serta merta.

25. Jika sebutir kecil kismis dijatuhkan di dalam segelas champagne segar, kismis tersebut akan turun ke dasar gelas dan naik semula dan turun kembali dan seterusnya seakan dilambung-lambung.

26. Leonardo da Vinci juga mencipta gunting dan beliau menghabiskan 10 tahun untuk menyiapkan lukisan agungnya iaitu Monalisa (10 tahun untuk bahagian bibirnya sahaja)

27. 90% dari pembaca yang membaca info ini kebanyakannya tidak tahu tentang fakta yang telah diberikan. Keajaiban fakta-fakta sebegini dapat menarik minat pembaca untuk mengetahui dari atas kemusykilan minda kita sendiri.

28. Dan kebanyakan pembacanya membaca fakta ini semasa waktu pejabat...Pelik bukan!

PERIHAL KELUARGA TOK WAN DAUD  

Posted by Admin in

SENARAI NAMA AJK MERANGKAP WAKIL KELUARGA MASING-MASING

01. Mohd Radi B. Awang
02. Rofidi B. Awang
03. Zokry B. Wan Isa
04. Norzuki B. Wan Isa
05. Zuraida Bt. Mohd Yusof
06. Yusli B. Mohd Yusof
07. Wan Zamli B. Wan Mohd Zain
08. Wan Mohd Fadzli
09. Nazri B. Mat Yusof
10. Zamri B. Mat Yusof
11. Mohd Hasni B. Mat Yusof
12. Wan Ahmad Fakhrudin B. Wan Pauzi
13. Wan Ahmad Nazir B. Wan Pauzi
14. Mohd Azhar B. Abd. Rahman
15. Azuan B. Abd. Rahman
16. Zaini B. Alias
17. Mohd Pariff B. Alias
18. Wan Hendon Bt. Wan Daud
19. Nor Azlizma Bt. Abd. Razak
20. Arjunaidi B. Ismail
21. Mohd Faizal B. Ismail
22. Syed Ramli
23. Syed Ahmad Sobrie
24. Wan Muhammad B. Wan Daud
25. Noraini



LAPORAN 'POST MORTEM' MAJLIS PERHIMPUNAN DAN HARI RAYA KELUARGA TOK WAN DAUD KE-3

Tarikh : 15 Oktober 2007 / 3 Syawal 1428H
Masa : 9.30 mlm
Tempat : Kediaman Mat Yusof
Kehadiran :
1. Zaini B. Alias
2. Mohd Pariff b. Alias
3. Zamri Mat Yusof
4. Nazri Mat Yusof
5. Wan Ahmad Fakruddin B. Wan Pauzi
6. Wan Ahmad Nazir B. Wan Pauzi
7. Mohd Azuan B. Abd. Rahman
8. Mohd Azhar B. Abd Rahman
9. Mohd Hasni Mat Yusof

AGENDA 1: JUMLAH KEHADIRAN YANG RENDAH

Punca:-
a. Ketiadaan promosi seperti kad jemputan @ sms.
b. Tiadanya organisasi (AJK) yang jelas.
c. Komitmen kerja pada hari majlis diadakan.

(Peratusan kehadiran juga mengambilkira bilangan yang tidak balik kampung & bilangan yang balik kampung tetapi tidak hadir)

Cadangan untuk akan datang:-
a. Hantar kad jemputan lebih awal kepada AJK dan ahli keluarga.
b. Hubungi ahli keluarga untuk ketahui siapa yang balik kampung dan siapa yang tidak.


AGENDA 2: MASA MAJLIS BERMULA

Majlis yang bermula adalah lewat daripada yang dijadualkan kerana tetamu lambat tiba.

Cadangan untuk akan datang:-
a. Majlis akan dimulakan dengan acara makan.
b. Hadiah baju untuk 200 ahli keluarga yang terawal datang.

AGENDA 3: KOS YANG TERSASAR

Punca:-
Terdapat kos yang tiada pada majlis tahun lepas tetapi ada pada tahun ini dan terpaksa ditanggung oleh tuan rumah seperti:-
a. Sewa bekasan
b. Sewa khemah
c. Sewa kerusi
d. Upah memasak
e. Upah mencuci
f. Cameraman
g. Hadiah akademik
h. Hamper VIP



CADANGAN PENAMBAHBAIKAN:-

a. Buat baju / topi / sticker.Tempahan boleh dibuat dalam blog ini.
b. Hebahan dalam web jika berlakunya kematian di kalangan ahli keluarga terdekat dan perkahwinan.
c. Memainkan lagu-lagu raya sepanjang majlis berlangsung.
d. Membawa gambar-gambar lama untuk pameran.
e. Sudut untuk kanak-kanak bermain semasa majlis berlangsung.
f. Penambahan acara sukaneka.
g. Tema warna pakaian mengikut keluarga masing-masing.
h. T-shirt untuk AJK.
i. Menjemput keluarga-keluarga yang ada pertalian dengan Tok Wan Daud dan Hjh. Mariam.
j. Sudut BBQ di tempat yang khas dan bersesuaian.
k. Acara nasyid.
l. Kanopi yang ada kipas, backdrop dan scellot.
m. Sate
n. TV untuk sudut kanak-kanak.
o. Ubah cara kutipan yuran tahunan.

14 FAKTA MENARIK..  

Posted by Admin in

14 Fakta menarik yang agak mencuit hati sebagai tatapan pengunjung yang dikasihi. Allah SWt tidak menjadikan sesuatu dengan sia-sia, setiap kejadian baik mahupun buruk ada hikmah di sebaliknya.

“Orang yang mengingati Allah ketika berdiri dan duduk ketika berbaring dan mereka memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (mereka mengatakan): Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, peliharalah kami daripada seksa neraka."(Surah Al-Imram, ayat 191).


1. Rama-rama merasa makanannya dengan kaki.

2. Bunyi itik tidak menghasilkan talun (echo).

3. Dalam tempoh 10 minit, taufan membebaskan lebih banyak tenaga berbanding
keseluruhan tenaga yang boleh dibebaskan dari senjata nuklear yang terdapat
di bumi.

4. Secara purata, ramai manusia lebih takut labab-labah daripada takut mati.

5. Gajah adalah satu-satu mamalia yang tidak boleh melompat.

6. Satu dari dua billion manusia akan dapat hidup sehingga 116 tahun atau
lebih.

7. Tidak mustahil bagi lembu menaiki tangga, tetapi ia tidak boleh menuruni
tangga.

8. Wanita berkelip mata dua kali lebih banyak dari lelaki.

9. Secara fizikal semulajadi, adalah mustahil untuk anda menjilat siku
sendiri.

10. Siput boleh tidur sehingga tiga tahun.

11. Saiz mata manusia tetap sama sejak dilahirkan, tetapi tumbesaran hidung
dan telinga tidak pernah berhenti sewaktu hidup.

12. Semua beruang kutub adalah kidal.

13. Mata burung unta adalah lebih besar dari saiz otaknya.

14. TYPEWRITER adalah perkataan terpanjang yang boleh dibina dari huruf-huruf yang terdapat dalam satu barisan yang sama pada papan kekunci.

*Marilah sama-sama kita sentiasa memuji kebesaran Allah SWT dengan selalu berzikir kepadaNYA..
Subhanallah...Walhamdulillah... wallahuakbar.

BOLEHKAH PUASA QADA DAN SYAWAL DIGABUNGKAN?  

Posted by Admin in

Isu keutamaan antara sunat Syawal dan Qada seringkali menjadi perbincangan di kalangan umat Islam yang ingin menunaikan kewajipan dan perintah agamanya dan lazimnya menjadi persoalan ialah tentang penggabungannya dengan puasa ganti Ramadan dan puasa yang perlu didahulukan.

Malah ada yang bertanya manakah yang lebih baik di antara puasa sunat Syawal dan puasa Qadha sedangkan telah terbukti dari hadis sebuah Qudsi yang sahih yang menuntut umat Islam mengutaamakan dahulu kewajipan menunaikan puasa ganti terlebih dahulu.

Sabda Rasullullah berhubung puasa tersebut : "...dan tidaklah hampir kepadaku seorang hambaKu dengan apa juapun, maka yang lebih ku sukai adalah mereka melaksanakan amalan fardhu/wajib ke atas mereka, dan sentiasalah mereka ingin menghampirkan diri mereka kepadaKu dengan mengerjakan amalan sunat sehinggalah aku kasih kepadanya..." (Riwayat Al-Bukhari).

Mengulas isu ini Ustaz Zaharuddin Abd Rahman berkata walaupun waktu bagi puasa Qada adalah panjang, umat Islam tetap tidak pasti adakah mampu menunaikan sampai ke tarikh tertentu atau ajal menjelang dahulu.

"Seseorang yang mati sebelum mengganti puasa Ramadannya tetapi sudah berpuasa sunat Syawal akan pasti bermasalah kerana ia dikira masih berhutang dengan Allah SWT.

Tiada dalil gabungkan puasa sunat Syawal dan Qada dalam satu niat

Bagaimanapun seseorang yang mati setelah berjaya menggantikan puasanya tetapi tidak sempat berpuasa sunat Syawwal, pastinya tiada sebarang masalah pun, malah mungkin ia juga mungkin boleh mendapat pahala sunat Syawal itu sekali," katanya dalam laman webnya www.zaharuddin.net

Dalam pada itu beliau turut mengulas isu menggabungkan puasa qada dan syawal yang sememangnya amat popular dan lazimnya dilakukan oleh rata-rata umat Islam.

"Tidak elok untuk menggabungkan kedua-duanya bagi mereka yang mampu (dari sudut kesihatan tubuh dan lain-lain) untuk memisahkannya. Ini kerana sepengetahuan saya tiada dalil yang spesifik membuktikan Nabi s.a.w. pernah melakukannya atau menganjurkan kepada para sahabat untuk menggabungkannya," katanya.

"Apabila Nabi, sahabat dan salaf soleh tidak melakukannya maka pastinya ia bukanlah amalan yang terpilih dan terbaik kerana pilihan Nabi s.a.w. dan para sahabat selamanya adalah yang terbaik," katanya.

Malah katanya terdapat juga hujah yang menyebabkan pandangan yang mengharuskan penggabungan 'qada dan ganti' itu dipersoalkan, iaitu antaranya jika seseorang mengatakan boleh gabung puasa qada (yang wajib) dengan puasa syawal (yang sunat) maka sudah tentu selepas ini timbul pula individu yang cuba menggabungkan solat wajib dengan solat sunat.

Atau ada yang akan beranggapan boleh gabungan solat Isyak dengan Tarawih, atau Subuh dengan 'tahiyatul masjid' atau dengan solat sunat fajar, atau solat Jumaat dengan solat sunat 'tahiyatul masjid',katanya.

Menurut Prof. Dr Syeikh Abd Malik as-Sa'dy (bekas Lajnah Fatwa Iraq) dan Prof Dr Mohd 'Uqlah el-Ibrahim (Jordan), mereka berpendapat bahawa amalan wajib tidak boleh digabungkan dengan apa-apa amalan wajib atau sunat lain, kerana amalan wajib memerlukan tumpuan khusus yang tidak berbelah bahagi semasa pelaksanaannya dan ia perlu bagi mengangkat tuntutan kewajibannya.

Selain itu tindakan Aisyah ra yang melewatkan Qada pula boleh dijadikan hujah bahawa beliau mengasingkan kedua-dua puasa Qada dan Syawal.

Selain itu amalan wajib (qada) memerlukan niat yang 'jazam' (tepat dan pasti) maka tindakan mengabungkan ia dengan niat puasa sunat mungkin boleh merosakkan kepastiannya, kata Zaharuddin lagi.

Namun secara cermat beliau membuat kesimpulan dalam mengutarakan perbincangan ini iaitu adalah tidak elok digabungkan dan sangat didahulukan yang wajib (qada) daripada sunat (Syawal) tetapi menganggap sebagai rukhsah "keringanan" bagi mereka yang mempunyai kesukaran kerana uzur dan tidak mampu untuk mengasingkannya.

FAIL PDF BERNAMA report.pdf BOLEH MEROSAKKAN KOMPUTER  

Posted by Admin in

"E-mail yang mengandungi fail PDF telah menjadikan banyak komputer berisiko sejak hari Jumaat yang lepas menurut syarikat keselamatan F-Secure yang berasal dari Finland.

"Email-email ini yang dihantar dengan banyak kelihatan seperti penyata kad kredit mengandungi satu tempelan yang dinamakan 'report.pdf'," dalam kenyataan yang dibuat oleh Ketua Pegawai Penyisatan Mikko Hypponen.

Apabila fail berkenaan dibuka menerusi mesin yang tidak dilindungi, ia akan mula menyedut perisian dari pengkalan server di Malaysia atau Sweden yang ketika ini sedang dibersihkan, katanya. "Akan terdapat banyak lagi serangan seumpama ini."

"Kami amat bimbang dengan kes ini kerana tempelan PDF biasanya tidak ditapis pada pintu keluar email."

Kemaskini keselamatan untuk Adobe Acrobat Reader yang membuka fail-fail PDF telah boleh disedut beberapa hari yang lepas tetapi tidak ramai pengguna telah mengemaskini perisian berkenaan lagi, kata Hypponen."

JANGAN GUNA SAMPUL BANK RIBA UNTUK DUIT RAYA  

Posted by Admin in

Bagi mereka yang amat sensitif isu halal haram, saya kira adalah amat terpuji jika dapat dipastikan sampul duit raya itu bukan dari mana-mana bank dan institusi kewangan konvensional yang haram.

Ini kerana ia boleh dianggap mempromosikan perbankan Riba yang amat haram. Ia jelas termasuk dalam larangan Allah s.w.t dan Nabi s.a.w dari memberikan bantuan dan promosi kepada perkara yang haram.

Oleh: Zaharuddin Abd Rahman

GALERI VIDEO: PERSADA 2006  

Posted by Admin in

PART 1


PART 2
video

GALERI FOTO: PERSADA 2005  

Posted by Admin in

PANDUAN BALIK KAMPUNG  

Posted by Admin in

Nombor panggilan kecemasan bagi talipon GSM Mudah alih di seluruh dunia adalah 112 dan bukan 999.

Anda boleh mendail 112 walaupun tanpa SIM KAD. Seandainya anda berada di luar kawasan liputan tetapi masih ada tanda panggilan kecemasan, ada masih boleh mendail nombor tersebut, 112. Sejauh mana ianya benar tidak diketahui. Terjemahan ini dibuat melalui artikel terdapat di dalam ISUHANGAT. Selamat bercuti dan menjalankan tugas. Sentiasa berwaspada di dalam perjalanan ketika pulang berhari raya.

PERINGATAN !!!

Ketika memandu pulang ke kampung jangan menggunakan handphone ketika memandu. Pastikan HANDFREE dibeli terlebih awal, selamat pulang ke kampung dan Selamat Hari Raya Aidilfitri

Halaman

IKLAN

Follow by Email

RADIO

TV ONLINE

DEMI MASA

Date Conversion
Gregorian to Hijri Hijri to Gregorian
Day: Month: Year

TOTAL VISITS

AHLI TOP 10

PENGIKUT SETIA

YM STATUS

IP ADDRESS ANDA

Allahyarham Haji Wan Daud Bin Wan Salleh

Allahyarham Haji Wan Daud Bin Wan Salleh

Allahyarhamah Hajjah Mariam Bt. Haji Daud

Allahyarhamah Hajjah Mariam Bt. Haji Daud

INFORMASI

Sebarang berita atau informasi yang ingin disiarkan dalam blog ini bolehlah menghantarnya melalui email: tokwandaud@yahoo. com.my atau sms kepada admin di talian 012-9626827.

DIARI PERSADA

STATISTIK PELAWAT

SURAT KHABAR