SELAMAT DATANG KE LAMAN BLOG RASMI PERHIMPUNAN SELURUH KELUARGA TOK WAN DAUD (PERSADA) - Saluran Alternatif Informasi Keluarga

PENJELASAN MENGENAI MENGUMPAT  

Posted by Admin in

.................."Ketahuilah bahawa mengumpat dibenarkan dengan tujuan yg sohih/benar/syar'ie di mana tidak akan sampai sesuatu yg ingin disampaikan kecuali dengan cara mengumpat. Terdapat 6 keadaan yg membenarkannya:

1. Orang yg dizalimi dibenarkan menyatakan kezaliman orang yg berlaku zalim kepada mana-mana pihak yg mempunyai kuasa untuk menahan kezaliman tersebut.

2. Meminta bantuan untuk mengubah kemungkaran dan menentang kemaksiatan kepada kebaikan dan kebenaran.

3. Meminta fatwa daripada mufti berhubung dengan masalah yg menimpa dirinya disebabkan oleh orang lain. Maka dalam hal ini, dibenarkan seseorang mendedahkan keburukkan orang tersebut untuk memahamkan mufti supaya fatwa yg dikeluarkan tepat dan tidak terpesong.

4. Memberi peringatan dan nasihat kepada orang-orang Islam daripada kejahatan.

5. Hendaklah orang yg diumpat itu mendedahkan kefasiqakkan dan bid'ahnya secara nyata dan terang-terangan seperti merampas harta orang lain dengan zalim, memimpin dalam perkara-perkara yg batil dan menghalalkan perkara yg haram seperti arak dan sebagainya.

6. Memanggilnya dengan istilah yg sesuai dengan perbuatan jahatnya seperti orang pekak, orang bisu dan sebagainya tetapi mengelakkannya adalah lebih baik.

0 comments

Catat Ulasan

Halaman

IKLAN


RADIO

TV ONLINE

DEMI MASA

Date Conversion
Gregorian to Hijri Hijri to Gregorian
Day: Month: Year

TOTAL VISITS

PENGIKUT SETIA

YM STATUS

IP ADDRESS ANDA

Allahyarham Haji Wan Daud Bin Wan Salleh

Allahyarham Haji Wan Daud Bin Wan Salleh

Allahyarhamah Hajjah Mariam Bt. Haji Daud

Allahyarhamah Hajjah Mariam Bt. Haji Daud

INFORMASI

Sebarang berita atau informasi yang ingin disiarkan dalam blog ini bolehlah menghantarnya melalui email: tokwandaud@yahoo. com.my atau sms kepada admin di talian 012-9626827.

STATISTIK PELAWAT

SURAT KHABAR