SELAMAT DATANG KE LAMAN BLOG RASMI PERHIMPUNAN SELURUH KELUARGA TOK WAN DAUD (PERSADA) - Saluran Alternatif Informasi Keluarga

KERETAPI PENGANGKUTAN UTAMA DUNIA  

Posted by Admin in

Perjalanan antara Shanghai dan Suzhou sejauh 112 kilometer hanya 39 minit

KEPANTASAN kini menyebabkan kereta api bukan lagi sistem pengangkutan pilihan kedua atau ketiga. Di England, perjalanan menaiki kereta api antara London dan Brussels hanya mengambil masa satu jam 43 minit, manakala ke Paris, kira-kira dua jam 35 minit.

Di benua Asia, kereta api laju yang baru dilancarkan membolehkan penumpang di Taiwan bergerak antara dua tempat paling hujung di pulau itu dalam tempoh 90 minit. Jepun pula terkenal dengan kereta api laju, Shinkansen dengan kelajuan lebih 300 kmj (kilometer sejam). Bagaimanapun dalam ujian, kelajuan mencecah rekod 580 kmj.

Pelopor kereta api laju di Eropah, Perancis, dalam satu ujian berjaya mencipta rekod untuk kereta api konvensional menggunakan roda dengan kelajuan 574 kmj. Jerman, Itali dan Sepanyol, juga tidak mahu ketinggalan dalam perlumbaan itu.

Bagaimanapun tidak semua negara boleh mengaku kereta api masing-masing adalah kereta api laju. Secara umum, kereta api laju perlu mempunyai kelajuan melebihi 199 kmj.

Kemajuan pesat teknologi kereta api menyebabkan sistem pengangkutan ini semakin mendapat tempat di hampir semua benua.

April tahun lalu, China melancarkan kereta api laju yang menjadikan tempoh perjalanan antara Shanghai dan Suzhou sejauh 112 kilometer hanya mengambil masa 39 minit. Pelancaran kereta api dengan kelajuan 250 hingga 300 kmj itu menjadikan China antara kelompok negara yang mempunyai teknologi canggih itu.

India, sebuah lagi negara Asia yang mencatat prestasi ekonomi memberangsangkan sudah mengenal pasti koridor laluan yang akan menjadi rangkaian kereta api laju.

INFO
Kereta api laju Jepun, Shinkansen, mencatat rekod kelajuan 256 kmj pada 1963 dan 40 tahun kemudian, versi MLX01, mencapai 581 kmj.

Tahap kelajuan operasi kereta api laju sekarang adalah antara 260-320 kmj.

Mulai 2011, tahap kelajuan operasi Shinkansen adalah 320 kmj.

Kereta api laju di Jepun dan Perancis menghubungkan bandar besar berkepadatan tinggi.

Laluan kereta api laju Tokaido Shinkansen mampu membawa 20,000 penumpang sejam bagi satu arah.

0 comments

Catat Ulasan

Halaman

IKLAN


RADIO

TV ONLINE

DEMI MASA

Date Conversion
Gregorian to Hijri Hijri to Gregorian
Day: Month: Year

TOTAL VISITS

PENGIKUT SETIA

YM STATUS

IP ADDRESS ANDA

Allahyarham Haji Wan Daud Bin Wan Salleh

Allahyarham Haji Wan Daud Bin Wan Salleh

Allahyarhamah Hajjah Mariam Bt. Haji Daud

Allahyarhamah Hajjah Mariam Bt. Haji Daud

INFORMASI

Sebarang berita atau informasi yang ingin disiarkan dalam blog ini bolehlah menghantarnya melalui email: tokwandaud@yahoo. com.my atau sms kepada admin di talian 012-9626827.

STATISTIK PELAWAT

SURAT KHABAR