SELAMAT DATANG KE LAMAN BLOG RASMI PERHIMPUNAN SELURUH KELUARGA TOK WAN DAUD (PERSADA) - Saluran Alternatif Informasi Keluarga

SURAT ANGKASAWAN KEPADA IBU SEBELUM BERLEPAS  

Posted by Admin in

BAIKONUR, (KAZAKHSTAN), 11 Okt (Bernama) -- Dr Sheikh Muszaphar Shukor Sheikh Mustapha yang berlepas ke angkasa malam tadi telah meninggalkan wasiat dalam tiga pucuk surat untuk ibu bapanya sebagai peringatan jika apa-apa berlaku kepadanya sepanjang misi itu.

Ibunya Datin Zuraidah Sheikh Ahmad berkata surat itu diserahkan kepadanya ketika beliau dan suaminya berada di dalam bas untuk menyaksikan pelancaran roket Soyuz TMA-11 yang membawa Dr Sheikh Muszaphar ke Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS).

"Surat itu macam wasiat, dia meminta maaf, katanya beliau sayangkan kami berdua dan adik-adiknya dan jika ada apa-apa berlaku semua, salah dan silap minta dimaafkan," katanya dengan linangan air mata.

Dr Sheikh Muszaphar Shukor, berangkat dari Cosmodrome, Baikonur di sini pada 7.21 malam waktu tempatan (9.21 waktu Malaysia) untuk menjalani misi ke angkasa itu bersama Komander Peggy Whitson dari Amerika Syarikat dan jurutera penerbangan Yuri Malenchenko dari Russia.

Zuraidah berkata anaknya itu juga turut meminta supaya didoakan dia pergi dan balik dengan selamatnya.

Ketika menceritakan detik-detik pelancaran roket itu, Zuraidah berkata beliau menangis sekuat-kuatnya kerana tidak tahan sebak melihat anaknya berlepas.

"Saya juga takut kerana melihat api yang keluar begitu kuat daripada corong bawah roket berkenaan, itu amat menakutkan, " katanya.

Bagaimanapun selepas melihat roket itu berada di angkasa dengan selamat, Zuraidah mengakui merasa amat lega.

Bapanya Datuk Sheikh Mustafa Sheikh Shukor berkata perasaan takut turut menyelubungi dirinya apabila melihat roket itu dilancarkan.

"Saya takut kerana apa-apa boleh berlaku walaupun saya sudah bersedia menghadapi apa jua keadaan. Ini kerana dia sudah dilatih lebih setahun," katanya.

Bagaimanapun, beliau gembira impian anaknya tercapai akhirnya, malah anaknya telah memaklumkan kepadanya bahawa dia akan terus terlibat dalam program angkasawan sekembalinya dari angkasa.

Sementara itu ibu kepada Kapt Dr Faiz Khaleed, Maznah Mohamed berkata beliau merasa gembira dan berharap Dr Sheikh Muszaphar akan pergi dan kembali dengan selamatnya.

"Saya doa dan harapkan dia dapat membuat yang terbaik untuk negara," katanya.

Mengenai cadangan anaknya dilibatkan dalam misi angkasa akan datang, Maznah berkata itu terpulang kepada Dr Faiz dan sebagai ibu, beliau akan menerima apa jua keputusan yang dibuat oleh anaknya nanti.

Agensi Angkasa Rusia (Rosmoscos) telah membuat keputusan pada Selasa untuk Dr Faiz menyertai misi angkasa bagi sesi 2008/2009.

-- BERNAMA

0 comments

Catat Ulasan

Halaman

IKLAN


RADIO

TV ONLINE

DEMI MASA

Date Conversion
Gregorian to Hijri Hijri to Gregorian
Day: Month: Year

TOTAL VISITS

PENGIKUT SETIA

YM STATUS

IP ADDRESS ANDA

Allahyarham Haji Wan Daud Bin Wan Salleh

Allahyarham Haji Wan Daud Bin Wan Salleh

Allahyarhamah Hajjah Mariam Bt. Haji Daud

Allahyarhamah Hajjah Mariam Bt. Haji Daud

INFORMASI

Sebarang berita atau informasi yang ingin disiarkan dalam blog ini bolehlah menghantarnya melalui email: tokwandaud@yahoo. com.my atau sms kepada admin di talian 012-9626827.

STATISTIK PELAWAT

SURAT KHABAR